پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج

شهرستان بهارستان-شهرک سبزدشت

پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج

شهرستان بهارستان-شهرک سبزدشت

پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج
کانال تلگرام اطلاع رسانی
https://telegram.me/MohebbanAlmahdi
برای عضویت در کانال روی عکس بالا کلیک کنید

معاشرت کریمانه

امور فرهنگی هیئت محبان المهدی(عج) | سه شنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ب.ظ

امام رضا (ع)

 مؤمن کسی است که چون نیکی کند شاد و چون بدی کند استغفار نماید.

عیون اخبار الرضا علیه السلام/ ج2/ ص4


معاشرت کریمانه
حضرت رضا علیه السلام در برخورد با دیگران چه سبکی داشتند؟ از اخلاق کریمة آن بزرگوار یاد کنید.
نوع برخورد و معاشرت پسندیده امام به گونه ای بود که بدون استثناء در دل های مردم نفوذ فراوان داشتند. همواره متبسم و خوش رو بودند و می فرمودند: «عیسی علیه السلام می گریست و می خندید؛ ولیکن یحیی علیه السلام می گریست و نمی خندید. سیره عیسی علیه السلام نیکوتر است.»

امام در معاشرت نیکو، سرآمد و مثال زدنی بودند. ابراهیم بن عباس می گفت: «امام رضا علیه السلام با سخن هرگز به هیچ کس جفا نکردند و کلام کسی را نبرید تا مگر شخص از گفتن باز ایستد. حاجتی را که می توانست برآورده سازد، رد نمی کرد. پاهایش را دراز نمی کرد و هرگز رو به روی کسی که نشسته بود، تکیه نمی داد و هیچ کس از غلامان و خادمان خود را دشنام نمی داد. هرگز آب دهان بر زمین نمی افکند و در خنده اش قهقهه نمی زد؛ بلکه تبسم می نمود.»

مردم به راحتی به حضور امام می رسیدند و خواست و سؤال خویش را طرح می کردند؛ زیرا حضرت بعد از اینکه از نماز و سجده خود فارغ می شدند، جلوس می کردند، مردم در خدمت شان حاضر می شدند و احتیاجات خود را عرضه می داشتند.

امام علیه السلام با مردم بسیار نرم و آرام سخن می گفتند و درباره کسی سخن ناروا بر زبان نمی راندند. هرکس با وی صحبت می کرد، آن حضرت به سخنان او گوش می دادند و تا مطلب او تمام نمی شد، سخن او را قطع نمی کردند. این سفارش را به یاران خود می فرمودند: «هرگاه با مردی حضوری خواستی سخن بگویی، او را با کنیه مخاطب قرار بده و هرگاه خواستی از کسی که غایب است، سخن بگویی، او را با نامش عنوان کن.»

امام رضا علیه السلام با زیردستان و خادمان خود با مهربانی و ملایمت رفتار می کردند. هنگامی که تنها می شدند، همه آنان را از بزرگ و کوچک جمع می کردند و با آنان سخن می گفتند. ایشان به آنان انس می گرفتند و آنان با او. در تنهایی، هنگامی که برای امام غذا می آوردند، آن حضرت خادمان و حتی دربان و نگهبان را بر سر سفره شان می نشاندند و با آنها غذا می خوردند.

مردی از اهالی بلخ می گفت: در سفر خراسان با امام رضا علیه السلام همراه بودم. روزی سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگزاران و غلامان حتی سیاهان را بر آن سفره نشاندند تا همراه او غذا بخورند. به امام عرض کردم: «فدایتان شوم. بهتر است اینان بر سفره ای جداگانه بنشینند.» فرمود: «ساکت باش. پروردگار همه یکی است، پدر و مادر همه یکی است و پاداش هم به اعمال است.»

حضرت به آمد و شد مؤمنان با یکدیگر، تأکید داشتند و می فرمودند: «سخی از غذاهای او بخورد؛ تا مردم هم در سر سفره او حاضر شوند و از غذاهای او بخورند؛ اما بخیل برای اینکه مردم از طعام او نخورند، از خوردن طعام دیگران خود داری می کند.»

ایشان مهمان را دوست می داشتند و بر اکرام او پای می فشردند. شبی امام میهمان داشتند. در میان صحبت، چراغ نقصی پیدا کرد. میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند. امام نگذاشتند و خود این کار را انجام دادند و فرمودند: «ما گروهی هستیم که میهمانان خود را به کار نمی گیریم.»

تواضع و فروتنی امام مثال زدنی بود. روزی شخصی که امام را نمی شناخت، در حمام از امام خواست تا او را کیسه بکشد. امام علیه السلام پذیرفتند و مشغول شدند. دیگران امام را بدان شخص معرفی کردند و او با شرمندگی به عذرخواهی پرداخت؛ ولی امام بی توجه به عذر خواهی او همچنان او را کیسه می کشیدند و او را دلداری می دادند که طوری نشده است.

امام در کنار تأکید بر معاشرت کریمانه با مردم، درباره معاشرت با اشرار هشدار می دادند و می فرمودند: «هرگاه شنیدی مردی حق را انکار می کند یا تکذیب می نماید یا اهل حق را دشنام می دهد، از نزد او برخیز و با او مجالست مکن.»


منبع: کتاب سبک زندگی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی

پی نوشت ها

1- ذهبی، سیر اعلام، ج1، ص 121

2- کافی، ج2، ص 666

3- اربلی، کشف الغمه، ج2، ص 316

4- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص179

5- همان

6- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص184

7- همان

8- کافی، ج2، ص671

9- کافی، ج8، ص 230

10- کافی، ج4، ص 41

11- کافی، ج6، ص 283

12- مناقب، ج4، ص 362

13- تفسیر العیاشی، ج1، ص 281


منبع:

zendegirazavi.aqr.ir


/پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی (عج)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی