پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج

شهرستان بهارستان-شهرک سبزدشت

پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج

شهرستان بهارستان-شهرک سبزدشت

پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج
کانال تلگرام اطلاع رسانی
https://telegram.me/MohebbanAlmahdi
برای عضویت در کانال روی عکس بالا کلیک کنید

مفاخره حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

امور فرهنگی هیئت محبان المهدی(عج) | جمعه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ق.ظ

بسیار زیبا پیشنهاد میشه حتما بخونید


iframe

                                                  حدیث مفاخره

 حضرت امیرالمومنین علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها

شیخ فقیه ابوالفضل شاذان بن جبرئیل قمى رحمه الله در کتاب «فضائل» نقل کرده است:

در خبرى وارد شده است که امیرالمؤمنین علیه السلام روزى با حضرت زهرا علیها السلام نشسته بودند و خرما تناول‏ مى‏ نمودند، بین آن دو بزرگوار گفتگوئى جالب و شنیدنى صورت گرفت که آن را ذکر مى‏ کنیم:

على علیه السلام فرمود: اى فاطمه ؛ همانا پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم مرا بیشتر از تو دوست دارد.

فاطمه علیها السلام فرمود: این عجیب است، چگونه شما را بیشتر دوست دارد در حالی که من میوه قلب او و شاخه اى از شاخسار او هستم، و آن حضرت فرزندى غیر از من ندارد؟!

على علیه السلام فرمود: اى فاطمه ؛ اگر گفته مرا نمى ‏پذیرى و مرا تصدیق نمى‏کنى به همراه من نزد پدرت رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم بیابرویم تا از خودش پرسش کنیم.

آن دو بزرگوار به اتّفاق محضر رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم رسیدند، صدّیقه کبرى علیها السلام شروع به سخن کرد و عرض کرد: اى رسول‏ خدا ؛ کدامیک از ما دو نفر را بیشتر دوست دارى، مرا یا على را؟

پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: أنت أحبّ وعلیّ أعزّ منک .(تو نزد من محبوب‏تر و على علیه السلام عزیزتر است).

در این هنگام سرور و مولاى ما على علیه السلام فرمود: آیا برایت نگفتم: من فرزند فاطمه باتقوا هستم؟

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دختر خدیجه کبرى هستم.

على علیه السلام فرمود: من فرزند صفایم.

فاطمه‏ علیها السلام فرمود: من دختر سدرة المنتهایم که بالاترین مکان در بهشت است.

على علیه السلام فرمود: من افتخار عالمیان هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر کسى هستم که نزد خدا آن قدر تقرّب یافت که فاصله اش با او به قدر فاصله دو کمان یا کمتراز آن بود.

على علیه السلام فرمود: من فرزند زنهاى پاکدامن هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر زنان صالحه و مؤمنه ام.

على علیه السلام فرمود: خادم و خدمتگزار من جبرئیل است.

فاطمه علیها السلام فرمود: خطبه عقد مرا در آسمان راحیل خوانده است، و فرشتگان گروهى بعد از گروه دیگر به من خدمت‏ مى ‏کنند.

على علیه السلام فرمود: من در محلّ دور دست و بلندمرتبه اى تولّد یافته ام.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من در رفیع اعلى تزویج شدم و عقدم در آسمان واقع شد.

على علیه السلام فرمود: من لواء حمد را به دوش دارم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دختر کسى هستم که او را به آسمانها بالا بردند.

على علیه السلام فرمود: من فرزند آن مرد نیکوکار و درست‏کردار از میان مؤمنان هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دختر آخرین پیامبر الهى هستم.

على علیه السلام فرمود: من طبق ظاهر قرآن و فرمان آن شمشیر کشیده و با کافران جنگیده ام.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دارنده علوم باطن قرآن هستم.

على علیه السلام فرمود: من درختى هستم که از طور سینا خارج شد.

فاطمه علیها السلام فرمود: من مقصود از آن شجره طیّبه هستم که همواره ثمره و میوه‏ هاى گوارا دهد.

على علیه السلام فرمود: و من گفتگو کننده با آن اژدها هستم.(1)

فاطمه علیها السلام فرمود: و من درختى هستم که ثمره و میوه اش حسن و حسین هستند.

على علیه السلام فرمود: من مثانى یعنى سوره حمد و قرآن حکیم هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دختر پیغمبر کریم و بزرگوارم.

على علیه السلام فرمود: من نبأ عظیم یعنى آن خبر بزرگ هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دختر پیامبر راستگو و امین‏ام.

على علیه السلام فرمود: من ریسمان محکم پروردگارم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر کسى هستم که از همه مردمان بهتر و برتر است.

على علیه السلام فرمود: من شیر شجاع جنگها هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من کسى هستم که خدا به خاطر او گناه بندگان را بیامرزد.

على علیه السلام فرمود: من بخشنده آن انگشترم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دختر سرور عالمیانم.

على علیه السلام فرمود: من بزرگِ فرزندان هاشم و سرور آنها هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر محمّدم که خداوند او را از میان بندگانش برگزیده است.

على علیه السلام فرمود: من آن پیشوائى هستم که خدا از او خشنود است.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر سرور رسولان و فرستاده شدگان الهى هستم.

على علیه السلام فرمود: من سرور اوصیاء و جانشینان رسولانم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر پیغمبر عربى هستم که از میان اعراب برانگیخته شد.

على علیه السلام فرمود: من آن دلیر مردى هستم که شجاعان را به هلاکت افکنده ام.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دختر احمد هستم که پیامبر الهى است.

على علیه السلام فرمود: من قهرمان باورع و پارسایم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر کسى هستم که شفاعت مى‏کند و شفاعتش نزد خدا پذیرفته مى‏ گردد.

على علیه السلام فرمود: من تقسیم کننده بهشت و دوزخم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر محمّدم که خدا او را به پیغمبرى اختیار کرده است.

على علیه السلام فرمود: من کشنده جنّیان سرکش هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دختر فرستاده آن خداوند حاکم و فرمانرواى عالم هستم.

على علیه السلام فرمود: من برگزیده خداوند مهربانم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من بهترینِ زنان و برگزیده شده از میان آنان مى‏باشم.

على علیه السلام فرمود: من گفتگو کننده با اصحاب رقیم هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر کسى هستم که رحمت الهى بود و براى اهل ایمان فرستاده شد و به آنها بسیار لطف ومهربانى داشت.

على علیه السلام فرمود: من کسى هستم که خداوند مرا در قرآن خود نفس محمّد صلى الله علیه وآله وسلم قرار داده است و فرموده است: «وَأنْفُسَناوَأنْفُسَکُم»(2).

فاطمه علیها السلام فرمود: و من کسى هستم که درباره اش در ضمن همان آیه فرمود: «وَنِساءَنا وَنِساءَکُم وَأبْناءَناوَأبْناءَکُم»(3)، مراد از «نساءنا» یعنى «زنان خودمان» من هستم.

على علیه السلام فرمود: من به شیعیانم قرآن آموخته ام.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من کسى هستم که خدا دوستانم را از آتش رها مى‏کند.

على علیه السلام فرمود: من کسى هستم که شیعیانم از دانش من مى‏نویسند.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من کسى هستم که از دریاى دانش او با مشت بر مى‏ دارند.

على علیه السلام فرمود: اسم مرا خداوند از اسم خود برگرفته است، او عالى یعنى بلندمرتبه و من على هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: اسم من نیز از اسم خدا گرفته شده است، او فاطر یعنى آفریننده و من فاطمه ام.

على علیه السلام فرمود: من مایه حیات و زندگى جان اهل عرفان و معرفتم.

فاطمه‏ علیها السلام فرمود: من راه نجات آنها هستم که به خوبیها و معنویّات مایلند.

على علیه السلام فرمود: من گنج بى‏نیازى ام.

فاطمه علیها السلام فرمود: من کلمه نیکو و مجموعه خوبى ‏ها هستم.

على علیه السلام فرمود: من مراد از «حوامیم» (یعنى سوره‏هائى که با حا و میم شروع مى‏ شود) هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر «طواسین» (یعنى سوره ‏هائى که با طا و سین شروع مى ‏شود) مى‏ باشم.

على علیه السلام فرمود: توبه آدم را خداوند به خاطر من از او پذیرفت.

فاطمه علیها السلام فرمود: مرا نیز آدم واسطه قرار داد تا خدا توبه اش را قبول کرد.

على علیه السلام فرمود: من به منزله کشتى نوح هستم، هر کس به او پیوست نجات یافت.

فاطمه علیها السلام فرمود: من هم در این ادّعا با تو شریکم.

على علیه السلام فرمود: من طوفان آن یعنى ریزش باران شدیدى که باعث غرق شدن و هلاکت آن گردید هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من خشم آن هستم که باعث تلاطم دریا و ایجاد جز و مدّ است.

على علیه السلام فرمود: من آن نسیمى هستم که براى حفظ آن کشتى فرستاده شد.

فاطمه علیها السلام فرمود: من سرچشمه نهرهاى آب، شیر، شراب و عسل در بهشت هستم.

على علیه السلام فرمود: من طور یعنى جبل سینا هستم که خدا با موسى در آنجا تکلّم فرمود و داراى رفعت و عظمت خاصّى بوده ‏است.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من آن کتاب مسطور هستم که خدا با دست قدرتش در آن نوشته است.

على علیه السلام فرمود: من آن صفحه گشوده شده ام.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من بیت المعمورم که کعبه اهل آسمان است و در اطرافش فرشتگان طواف مى‏ کنند.

على علیه السلام فرمود: من سقف مرفوع یعنى آسمان هستم در عظمت و بلندى مرتبه.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من دریاى آتش‏بار هستم.

على علیه السلام فرمود: من داراى علم تمام پیغمبرانم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر سرور همه رسولانم که از ابتداى آفرینش فرستاده شده اند.

على علیه السلام فرمود: من آن چاه متروکه و آن قصر محکم بلند ارتفاع هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: شبّر و شبیر یعنى حسن و حسین علیهما السلام از من هستند.

على علیه السلام فرمود: من بعد از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم بهترین مخلوق آفریدگارم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من نیکوکار پارسا هستم.

در این هنگام پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم به فاطمه علیها السلام فرمود:

با على ؛ گفتگو مکن، او دلائل محکم و بیان روشن دارد.

فاطمه علیها السلام فرمود: من دختر کسى هستم که قرآن بر او نازل شده است.

على علیه السلام فرمود: من پر از علم و برى از شرکم.

فاطمه علیها السلام فرمود: من ستاره اى هستم که مى‏درخشد.

پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: على علیه السلام صاحب مقام شفاعت در قیامت است.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من بزرگ بانوى روز قیامت هستم، سپس به رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم عرض کرد: شما حمایت و پشتیبانى ازپسرعموى خود نکنید، و مرا با او واگذارید.

على علیه السلام فرمود: من پدر فرزندان محمّد صلى الله علیه وآله وسلم و برگزیده او هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من گوشت و خون او هستم.

على علیه السلام فرمود: من مجموعه صحیفه هاى آسمانى ام.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من مجموعه شرافت و بزرگوارى ام.

على علیه السلام فرمود: من ولىّ پروردگارم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من لاغر اندامى نیکو هستم.

على علیه السلام فرمود: من نور آفرینش و روشنائى آن هستم.

فاطمه علیها السلام فرمود: و من فاطمه زهرایم.

آنگاه پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم به فاطمه اش فرمود:

یا فاطمة ؛ قومی وقبّلی رأس ابن عمّک، فهذا جبرئیل ومیکائیل واسرافیل وعزرائیل مع أربعة آلاف من ‏الملائکة یحامون  لعلی علیه  السلام وهذا أخی راحیل ودردائیل مع أربعة آلاف من الملائکة ینظرون بأعینهم.

اى فاطمه ؛ برخیز و سر پسرعمویت على علیه السلام را ببوس، در اینجا چهار فرشته مقرّب خداوند یعنى جبرئیل و میکائیل واسرافیل و عزرائیل با چهار هزار فرشته حمایت از على مى‏ نمایند و او را پشتیبانى مى ‏کنند، و این برادرم راحیل و دردائیل باچهار هزار فرشته دیگر براى دیدن این مناظره اجتماع کرده اند.

بعد از فرمان رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم، حضرت زهرا علیها السلام برخاست و سر مبارک امیرالمؤمنین علىّ بن ابى‏طالب علیه السلام را در مقابل پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم بوسید و گفت:

اى اباالحسن ؛ به حقّ رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم از پیشگاه پروردگار و از ساحت مقدّس شما و پسر عمویت عذرخواهى مى ‏کنم.

امام علیه السلام عذر آن حضرت را پذیرفتند و در خاتمه فاطمه علیها السلام دست پدر را بوسید.(4(

_______________________________________

پی نوشت ها:

1) بین قوسین در مصدر حدیث نبود .

2و3) سوره آل عمران ، آیه 61 .

4) فضائل ابن شاذان : 80 .

منبع: قطره ای از دریای فضائل اهل بیت علیهم السلام ج 1 ص 363 ح 251


پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی (عج)


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی