پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج

شهرستان بهارستان-شهرک سبزدشت

پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج

شهرستان بهارستان-شهرک سبزدشت

پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان المهدی عج
کانال تلگرام اطلاع رسانی
https://telegram.me/MohebbanAlmahdi
برای عضویت در کانال روی عکس بالا کلیک کنید

معیار مناسب انتخاب همسر

امور فرهنگی هیئت محبان المهدی(عج) | جمعه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ق.ظ

 امام صادق علیه السلام فرمود:

 زن همانا گردنبندى است، نیک بنگر که چه گردنبندى را به گردنت آویزان مى کنى.

وسائل الشیعه، ج 20، ص 33


معیار مناسب انتخاب همسر
مقدمه

کسانی که در صدد انتخاب همسرند، باید ایمان را شرط اساسی و ضروری برای تشکیل خانواده بدانند. والدین نیز وظیفه بسیار سنگینی در چگونگی ازدواج فرزندان خود بر عهده دارند. آنها باید در انتخاب همسر برای فرزندان خود، تقیّد به شریعت را اساس گزینش خویش قرار دهند...
از مهم ترین عوامل پیوند پایدار و ازدواج موفق، پایبندی به ارزشهای اسلامی است. ایمان و تقوا به عنوان یک عامل درونی، افراد را از ارتکاب به اعمال خلاف باز می دارد و اعتبار یک مسلمان در مکتب اسلام به تقوا و دینداری است.البته این مطلب فقط مختص خانم ها نیست بلکه خانم ها هم در انتخاب همسر باید به این ویژگی ها توجه داشته باشند.

پیامبر(ص) «دینداری» را از معیارهای اصولی در ازدواج می دانستند و بی اعتنایی به آن را برای جامعه، فسادآفرین می شمردند. آن حضرت ضمن روایتی می فرماید: «إِذَا جَاءَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ وَ إِنْ لَا تَفْعَلُوا تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبِیر؛1 هر گاه کسی سراغ شما آمد که اخلاق و «دیانت» او را پسندیدید، با او ازدواج کنید وگرنه در زمین، فتنه خواهد شد و فساد بزرگ پدید خواهد آمد.»

مردی نزد امام مجتبی(ع) آمد تا درباره ازدواج دخترش مشورت کند. آن حضرت فرمود: «زَوَّجَهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِیَّ فَإِنَّهُ إِنْ أحَبَّهَا أکْرَمَهَا وَ إِنْ أبْغَضَهَا لَمْ یَظْلِمَهَا؛2 او را به همسری مردی با تقوا درآور، زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد، گرامی اش می دارد و اگر دوستش نداشته باشد به او ستم نمی کند.»

امام صادق(ع) می فرماید: «إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِجَمَالِهَا أَوْ مَالِهَا وُکِلَ إِلَى ذَلِکَ وَ إِذَا تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ؛3 هر گاه مردی با زنی، به سبب زیبایی یا دارایی اش ازدواج کند، به همان (زیبایی یا دارایی) واگذار می شود و هرگاه به خاطر دینش با او ازدواج کند، خداوند، زیبایی و دارایی را نیز روزی اش می کند.»

البته باید توجه داشت که مراد این گونه روایات، این نیست که دارایی و زیبایی، ارزش نیست و از معیارهای ازدواج محسوب نمی شود؛ بلکه این روایات تنها وابستگی و انحصار به آن را مذموم می داند؛ زیرا اساس زندگی را دین و منش آدمی استوار می سازد، نه مال و جمال، اگر چه این دو به خصوص جمال از امتیازات یک زن است.

از مجموع روایات وارده در این موضوع استفاده می شود، کسانی که در صدد انتخاب همسرند، باید ایمان را شرط اساسی و ضروری برای تشکیل خانواده بدانند. پدران و مادران نیز وظیفه بسیار سنگینی در چگونگی ازدواج فرزندان خود بر عهده دارند. آنها باید در انتخاب همسر برای فرزندان خود، تقیّد به شریعت را اساس گزینش خویش قرار دهند و در یافتن فردی با این اوصاف به فرزندانشان کمک کنند.

ملاک قرار دادن دینداری در ازدواج، نشان از تعبد به دین و مکتبی اندیشیدن است و متأسفانه سستی بنیان خانواده ها را بیش تر در میان کسانی می توان دید که به این ارزشهای دینی و فرهنگی بی اعتنا و از آنها بیگانه و یا گریزان اند.


پی نوشت:

1) بحار الانوار، علامه محمدباقر مجلسی، انتشارات المکتبة الاسلامیه، تهران، 1389 ش، ج‏103، ص‏372، ح 3.

2) دانش‌نامه قرآن و حدیث، ج‏3، ص‏323، ح 116.

3) همان، ص‏313، ح 96.

/ هیئت محبان المهدی (عج)


منبع:

zitova.ir

  • امور فرهنگی هیئت محبان المهدی(عج)

ازدواج

معیار انتخاب همسر

همسر مناسب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی